Befinner mig i en djungel av preventinmedel

Jag skrev i ett inlägg för ett tag sen att jag skulle byta p-piller. Forskade runt lite på nätet och hittade då ett nytt p-piller med naturligt östrogenhormon som heter Qlaira. Jag var till Sesam och talade med en sköterska som läst på lite om den tills jag kom, och det var inge större skillnad på detta p-piller än andra. Men hon hade aldrig skrivit ut några till någon annan tidigare, så hon frågade om jag kunde återkomma till henne och berätta hur dessa kändes efter 3 månader.
När jag hämtade ut dessa fick jag först en chock för att dom var så dyra, ca 340kr för endast 3 månader.
Så när jag ätit dessa i en vecka började jag få blödningar, precis som mensen. Men jag tänkte att det måste vara något tillfälligt, då jag veckan innan hade första mensfria veckan (allstå första veckan med nya p-illren). Men dessa blödningar slutade inte förrän torsdagen, så sammanlagt blev det en normal mens vecka. Sedan fick jag uppehåll och när jag gick in i den "normala" mensveckan på kartan började den som vanligt igen. Så jag hade alltid blödningar 2v av 4.
Nu i fredags gick jag in på vecka 2 på karta 2, och vad fick lilla jag på söndagen? Ja såklart, mensen!!!
Gahh blir tokig! Så dessa piller var skit. Man vill inte ens blöda i 1v och framför allt inte 2v på 1 månad.
Så nu blir det till att ringa sköterskan och tok dissa dessa piller och begära nya.

Men vad ska man ha för p-piller?
Det är ju en ända stor djungel av massa olika piller och i denna smet vill jag bara hitta ett piller som påverkar kroppen så lite som möjligt, som är så naturligt som möjligt och gör att kroppen blir som den ska vara.

När jag fick dessa skit piller rekomenderade hon annars p-ring. En ring som man stoppar upp och som innehåller samam hormoner som i ett p-piller. Men denna måste tas ut var tredje vecka och då kommer mensen. Jag tänkte direkt att det måste kännas obekvämt vid sex, men de skulle inte påverka sa hon. Vissa killar har kunnat känna av den, men inte alla. Men jag kände att det verkade jobbigt att hålla reda på denna och behöva gröta ut den var tredje vecka. Om man känner obehag vid sex, kunde man bara ta ut en och stoppa upp den igen när man var klar. Men då har man ju redan lessnat!

Hittade en hemsida om preventinmedel där det står lite fördelar och nackdelar om alla preparat.
Där fanns det nått som hette p-plåster?! Har aldrig ens hört att det finns något liknande.
Detta plåster kunde man ha vart som helst på kroppen. Den tål vatten, värme samt kyla och lossnar sällan.
Den har samma hormoner som både ett p-piller och ringen. Denna byts ut en gång i veckan i 3 veckor , i 4de veckan har man inget plåster och då får man en menliknande blödning. 
En fördel med p-plåstret är att hormonkonsentrationen i blodet blir mer konstant, eftersom plåstret avger en jämn ström av hormoner hela tiden, till skillnad från ett piller som man tar 1gång/dag. Detta kan ev. göra att tjejer som är känsliga för hormonomställningar får mindre besvär med humörsvängningar och nedstämdhet. En annan fördel är att den som har p-plåster fortfarande är skyddad mot graviditet vid diarré och kräkningar.
Det låter ju toppen, men vart ska det förbaskade plåstret sitta och hur kul är det att ha just ett plåster på sig i 3v och sedan vara fri i 1v?! 

Jag blir alltså tokig av alla dessa preventinmedel. Jag vill inte ha p-stav eller p-spruta då jag vill kunna planera när man vill skaffa en liten. Med dessa två kan det ta upp till 1 år innan kroppen är som vanligt, att mensen kommer som den ska och att man kan bli befruktad. Stavarna sitter i antingen 3 eller 5år. Sprutan tar man var tredje månad och den rekomenderas inte att ta mer än 2 år. Känns ju inte nyttigt för kroppen.

Det absolut enklaste vore ju såklart att använda kondom, men jag klarar inte av det. Eller min lilla hallon grotta förvandlas till en stängd grotta. INGET kommer in där bara känslan av gummi. 

Så gott folk, vad rekomenderar ni? 
Vad ska man ha? 
Vad funkar bäst för er?

Jag är livrädd att bli med barn just nu när man försöker hitta rätt preventinmedel, då jag endast har ett långtids vik för en tjej som är mammaledig, så när hon är tillbaka vet jag inte om jag blir kvar eller om man hittar nytt.
Vill gärna ha något arbete att komma tillbaka till eftersom jag kämpat så hårt för att komma hit och för att jag vet hur det känns när man lever på a-kassan.

What to do people?

  

 

 Källa: preventinmedel.nu

 

 


Kommentarer
» Nadja

Man ska ge alla preventivmedel 3 månader minst för de är så lån tid de tar förkroppen att ställa om sig. Jag har precisbörjat med cerazette som inte innehåller östrogen, man kan bli helt mensfri av dom. Jag har snart ätit en karta, hade mens i 12 dagar och uppehåll i en vecka och sen nu igen men de är pyttelite jag blöder.. Får se hur de går? :-)

2010-07-22 13:10:51
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/
» Rosanna

Du ska självklart äta Yasmine. Jag har ätit det i ca 2 år nu. Det finns inga negativa saker med yasmine. Du får större bröst, men går inte upp i vikt, din hy förbättras och du har nästan aldrig finnar, och de innehåller nåt slags endorfiner som gör att dom ökar ditt välbefinnande. Alltså, du blir snarare lyckligare av dom än det där vanliga depressionerna man brukar kunna få. Du kan hoppa mensveckan helt och hållet, vilket jag gjort i ca 1 år. Det är 4 rader på kartan, men jag äter bara de tre första, sen tar jag en ny karta. Har inte mens alls. Någon gång i halvåret kan det komma en stänkblödning på en dag eller så, men inte mer. Kroppen tar heller inte skada av detta, vilket man kanske tror. Pratade med min barnmorska och hon sa att funkar det för mig så är det bara positivt att slippa den där mensen. Du har ju ingen ägglossning ändå!



Kram

2010-07-23 08:40:33
URL: http://rha.blogg.se/
» Tessan

Tack för tipset Rosanna. Skrev en kommentar i din blogg :)

2010-07-23 10:14:10
URL: http://tingelsson.blogg.se/
» Petra

Halloj!! Ja kan rekomendera pstav... Ja trodde de skulle ta lång tid att bli gravid efter typ 5 år me en stav i armen men 5 dagar efter att ja tog ut den va ja gravid!! De e väl olika för alla men de va verkligen ett perfekt preventivmedel för mig,bara de allra nödvändigaste hormonerna o de går lixom inte att glömma eller så!! ;)

2010-07-26 23:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback