Stoppa hetsen mot hundraserna!

Läste precis en debatt på Aftonbladets hemsida. Å detta är verkligen en debatt binner jag starkt för.
Jag är så fruktansvärt less på detta tjat om att förbjuda vissa hundraser för att dom är ett hot mot allmänheten. Jag vill att alla ska läsa denna debatt och se att enligt satistiken är inte våra hundar så hemska som media visar.
Det är väldigt tydligt i media, så fort en människa eller ett djur blivit biten av en såkallad "kamphund", då är det stora rubriker överallt. Men för inte så länge sen läste jag på Aftobnladet att ett barn hade blivit biten av en hund. I artikeln nämndes aldrig vad det var för ras, förrän dagen efter. Då fanns det en liten textruta längst ner i artikeln där det stod med mini text att det var en ras som klassas som vall-hund och helt ofarlig.
Så oftast märks det i rubriken att en "kamphund/mördarhund" bitit en människa och när det är en annan ras brukar det inte så lika tydligt vad det är för ras.

Är det media som orsakat denna hets mot hundraserna?

Det är verkligen upprörande.Visst finns det många hundar av alla typer av raser som är agressiva. Sen så ser dessa raser mycket hårdare ut, speciellt när dom leker. Dessa raser är väldigt tåliga och starka. Men därför är det viktigare att de personer som tänkt skaffa en sådan ras, verkligen tar sitt ansvar. Det är vi som uppfostrar hunden på samma sätt som föräldrar fostrar sina barn. Där även uppfostring av barn kan gå väldigt snett. Att barn, ungdomar osv börjar göra dumheter som påverkar samhället. Det är lite samma sak om man tänker efter. Ingen hund eller människa är väl onda när dom föds, det är vi människor som skapar och visar hur dom ska vara. Det är vi människor som styr allt. Det är även vi som förstör världen - ingen annan!  

Vi får ta vårat ansvar och hitta en annan lösning än att förbjuda vissa hundraser. Man kan inte dra alla över en och samma kam, om ni förstår vad jag menar?!

Min hund skäller exempelvis aldrig. Det är oftast små hundar som skäller som galningar på oss när vi är ute och går. Men dom är ju så små och söta, så det spelar väl ingen roll tänker folk. Men stoleken på en hund spelar absolut ingen roll. Hundar reagerar samma på agressiva, osäkra, dominanta, rädda, glada hundar oavsett stolek. Det är bara att vi inte riktigt kan läsa av hundarna eller veta hur hundar beter sig i hundvärlden.

Jag har till och med fått frågan av väldigt få personer när man varit ute på promenad: det där är väl en sån där mördar hund?! Då står min hund och tok viftar på svansen och vill inget annat än att hälsa. Helt sjukt!
Men nästan alltid när vi är ute på promenad och stöter på folk får jag beröm över hur fin hon är. Många kan inte ens se vad det är för ras, många tror att det är en labrador.

Ni som träffat min hund vet hur underbar hon är och kan ni tänka er, hon är en blandning mellan amstaff och pitbull. Förstå vilken mördarhunds-kombination!

Här har ni ett exempel på en artikel där en 2-årig flicka blev svårt biten av en schnauzerliknande hund - här!






För att läsa om denna debatt klicka på bilden ovan.


 


Kommentarer
» elena

Förlåt mig men det är sjukt!

Det är som om man skulle dra samma slutsattser om "människoraserna" och utesluta vissa "raser" bara för att några ur deras folkgrupp uppträder dåligt och porta hela högen från Sverige..



Man blir ju bitter för mindre :S

2010-09-14 23:21:51
URL: http://elenacharlotte.blogg.se/
» Tida

Om någon säger ett enda ont ord om Indra får dom med mig att göra!!!!!!!!!

Varför ser man bara till hundens yttre och inte till det STORA hjärta som finns inuti???!!!!

Alla hundar och djur föds oskyldiga.....sen är det vi människor som på ett eller annat sätt förstör dom...



KRAM

2010-09-15 08:49:51
» Tessan

Helt riktigt Tida. Tack för att du skyddar min lilla tös :)

Vi har oss själva att skylla. Det är vi som sagt förstör allt runt omkring oss. De kommer aldrig kunna ta min hund ifrån mig iaf!

Ses snart?! Leka ihelgen kanske?



KRAM

2010-09-15 09:42:04
URL: http://tingelsson.blogg.se/
» Anonym

Tror att det är tankeöverföring på gång:)

Två jobbarkompisar ska sitta hemma hos henne på lördag och sen gå ut på klubb....dom tyckte jag skulle hänga på. Och jag tycker du ska hänga på.....hahaha!! Vi kan höras av närmare helgen.



Kram



P.S. Dags för dig och Putte att åka bort snart, så Indrisen får vara hos mig:) D.S.

2010-09-15 15:39:52
» Anonym

Glömde skriva att det va från mig....:) Tida alltså:)

2010-09-15 15:41:01
» Tessan

Haha oj då. Låter inte dåligt de inte. Vore mycket trevligt att hänga med dig. Får se hur helgen visar sig. Men vi känner ju varann som Elena brukar säga. Så vi kan ju slå varann en signal till helgen.



Haha å vad jag vill åka bort. Men det kommer faktiskt en helg om två veckor då jag åker till Zürich, då kanske jag behöver lite hjälp om Putte inte är hemma. Men som sagt vi känner ju varann så vi kan ju ta det på telefon eller när vi ses :)



Annars önskar och hoppas jag att vi får åka på semester i vinter. Å då käre vän vill Indra bo hos dig :)



KRAM

2010-09-16 11:30:04
URL: http://tingelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback