Idag har jag varit till Sesam för att byta...

img_0397 (MMS)

Idag har jag varit till Sesam för att byta p-piller. Redan igår gjorde jag lite research om vilket piller som rekomenderas och som är mest naturlig. Hittade då info om ett nytt p-piller som kom förra året och det hette Qlaira. Det är ett p-piller som kroppen omvandlar till helt naturliga hormoner.   När jag ringde Sesam för att boka tid frågade jag lite om just Qlaira, men barnmorskan hade inte hört talas om den, så hon skulle plugga på tills jag kom. Väl där hade hon tagit fram informationen som jag läst på nätet, lite roligt :) Men hon rekomenderade ett annat preventivmedel som hette NuvoRing. Det är en ring man var tvungen att byta var tredje vecka och eftersom jag haft rutinen med p-piller i 10år, så vill jag hellre hitta ett naturligt alternativ piller såsom Qlaira. Så jag börjar med att testa det så får vi se, blir lite av barnmorskans försökskanin vilket är lite roligt. Hon frågade om jag kunde återkoppla till henne i höst och berätta om hur det gått och känts i kroppen med Qlaira. Om jag skulle rekomendera det osv, så jag fick hennes direktnr :) Så det ska bli spännande att se om man kommer märka nått kropps- och humörs-mässigt. Det som är annorlunda med detta p-piller jämnfört med andra är att det endast är 2st sockerpiller/karta istället för 7st. Detta innebär att det inte blir någon direkt obalans i kroppen, att humöret svajjar t.ex. Hormonerna blir jämnare. Men tyvärr är detta p-piller ganska dyrt och det verkar inte finnas på lager hos alla apotek i stan. Så dom får sånt fall beställa hem, men Kronans vid TP hade dom och kostar 339:-/kvartalet. Dyraste p-pillret enligt barnmorskan och det dyraste jag köpt. Har själv ätit Trionetta samt Cilest innan men inte trivts med dom. Så nu hoppas jag detta är mycket bättre än föregående. För övrigt var barnmorskan på Sesam den trevligaste jag mött.  Efter allt detta gick jag in på Coop för att handla lite mat och köpte med mig den här lilla "midjeväskan". Har varit på jakt efter ett litet och enkelt "jogging" bälte, där mobilen och nycklarna får plats. Vill ha ett sånt nu i sommar när man går långisar med Indisen. Så man slipper bära eller ha väska med sig. Men det har inte funnits nån praktisk väska nånstans. Hittade ett perfekt på H&M i Sthlm för 2 månader sen, men finns inte i någon annan H&M butik eller shop. Jätte irreterande! Men nu hittade jag en helt okej väska på Coop, så dem får duga. Kommer ändå inte synas, ska ju ha den under tröjan. Jahopp nu ska jag ut med Indis och sen hänga upp andra maskinen tvätt. Over and out!


Kommentarer
» elena

då får du den äran att agera försökskanin åt mig med. vill äta så lite hormonskit som möjligt så de där lät spännande :D

2010-06-08 20:57:49
URL: http://elenacharlotte.blogg.se/
» Nadja

Spännande att testa! Jag vill ha mini-piller = ingen mens och inga finnar=jackpot!! :-) varför gick du till sesam och inte vanliga i stan? Kram

2010-06-08 22:20:09
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback